Gratis naaipatroon A-lijn jurkje

Materialen:
* Stof - Michael Miller, Summer night lights (jurkje)
   112 cm bij 46 cm (maat 56 t/m 98)
   112 cm bij 92 cm (maat 104 t/m 128)
   112 cm x 138 cm (maat 134 t/m 146)
* Wit effen katoen (voering jurkje)
   112 cm bij 46 cm (maat 56 t/m 98)
   112 cm bij 92 cm (maat 104 t/m 128)
   112 cm x 138 cm (maat 134 t/m 146)
* Twee knopen - ⌀ 2 cm
* Twee knopen - ⌀ 1 cm
* Rond dun elastiek - 16 cm lang

Een zomerse variant van het jurkje vind je hier.

Omschrijving:
Het jurkje heeft een goede pasvorm en sluit aan de bovenkant bij de schouders met twee knopen. Om het jurkje gemakkelijk aan en uit te kunnen trekken worden de zijnaden tot het de patroontekens aan elkaar genaaid. De jurk sluit bij de oksels met een lusje om een knoop. De jurk kan je zowel over het hoofd als over de voeten aan trekken.

Kledingmaat kiezen:
De kledingmaat staat gelijk aan de lengte van je kind zonder schoenen. Neem altijd een maat groter dan de lengte van je kind, tenzij de lengte precies overeenkomt met de kledingmaat. Voor kinderen bestaan er geen maten small, medium, large en extra large. Sommige merken zoals Hema vallen ruim, terwijl andere merken zoals Bengh smal vallen. Deze patronen vallen als een medium. Is je kind breder dan gemiddeld neem dan een maat groter en verkort de onderkant van het jurkje met 1,5 cm. Is je kind smaller dan gemiddeld, neem dan een maat kleiner en verleng de onderkant van het jurkje met 1,5 cm. Vanaf maat 104 verleng of verkort je de onderkant van het jurkje met 3 cm.

Werkbeschrijving:
Download het gratis naaipatroon in een van onderstaande maten:

(maat 56) (1 - 2 maanden)
(maat 62) (2 - 4 maanden)
(maat 68) (4 - 6 maanden)
(maat 74) (6 - 9 maanden)
(maat 80) (9 - 12 maanden)
(maat 86) (1 - 1 1/2 jaar)
(maat 92) (2 jaar)
(maat 98) (3 jaar)

Het naaipatroon in de maten 104 t/m 146 is verkrijgbaar in mijn webshop.

Om een plaatje uit het stappenplan uit te vergroten kan je eenmaal op het betreffende plaatje klikken met je muis.

Stap 1: Het patroon overnemen op de stof.
Print het patroon horizontaal (liggend) op A4-papier op 100% (ware grootte). Een instructievideo voor het downloaden en uitprinten van het patroon vind je hier.

Neem het patroon van het voorpand en het achterpand met een aqua trickmarker over op de achterzijde van beide stoffen. Het patroon is zonder naadtoeslag. Hou over het algemeen een naadtoeslag van 0,5 cm aan. Voeg aan de onderkant van het jurkje een naadtoeslag van 2 cm toe.


Stap 2: Het knippen van de stof.
Knip het voorpand en het achterpand tweemaal uit de stoffen.


Stap 3: Jurkjes vast spelden.
Leg het voorpand op het achterpand, met de goede kanten op elkaar en speld vast. Leg ook het voorpand van de voering op het achterpand van de voering en speld vast.


Stap 4: Zijnaden naaien tot de patroontekens.
Naai de zijnaden van beide jurkjes tot de patroontekens.


Stap 5: Keer de voering met de goede kant naar buiten.
Keer de voering met de goede kant naar buiten.


Stap 6: Hals- en schoudernaden vast spelden.
Schuif de twee jurkjes in elkaar (de voering in de buitenkant van het jurkje) , met de goede kanten op elkaar en speld de hals- en schoudernaden vast.


Stap 7: Hals- en schoudernaden voorpand naaien.
Naai de halsnaad en de schoudernaad van het voorpand van oksel tot oksels.


Stap 8: Hals- en schoudernaad achterpand naaien.
Keer het jurkje om en naai ook bij het achterpand de halsnaad en de schoudernaad.


Stap 9: Elastiek vast naaien.
Knip het dunne ronde elastiek in de lengte door midden. Vouw beide stukjes in de lengte door midden. Schuif het elastiek voor 1,5 cm tussen de stof ten hoogte van de onderkant van de linker en rechter oksels bij het voorpand, zodat er straks lusjes van 1,5 cm (3 cm lang elastiek) ontstaan. Naai het elastiek stevig vast.


Stap 10: Naai het bovenste gedeelte van de zijnaden.
Naai nu het laatste stukje zijnaad van het voorpand en achterpand vast.


Stap 11: Overtollige stof afknippen.
Knip de overtollige stof af.

Stap 12: Stik de naad door.
Keer het jurkje met de goede kant naar buiten. Stik de hals- en schouder naad door op 0,5 cm vanaf de rand.

Stap 13: Naai de onderkant van het jurkje.
Vouw de naadtoeslag aan de onderkant van het jurkje naar binnen en speld de buitenkant en de voering op elkaar. Naai rondom vast op 0,5 cm vanaf de rand.


Stap 14: Naai de knoopsgaten op het voorpand.
Naai de twee knoopsgaten op het voorpand en torn open met een tornmesje.


Stap 15: Knopen vast naaien op het achterpand.
Naai de knopen (2 cm) met de hand stevig vast op het achterpand. Naai tevens de knopen (1 cm) stevig vast op het achterpand ten hoogte van de onderkant van de linker en rechter oksel.

© de dromenfabriek
niet bestemd voor commercieel gebruik

49 opmerkingen:

  1. Ooh, wat een schattig jurkje! Dank je wel voor het mooie patroon! Super! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt!!! Ik ga meteen aan de slag!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bedankt voor de leuke patronen! Ik kan een leuk jurkje voor mijn kleine nichtje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor het patroon, zat in 2 uur in elkaar en ik vind hem super geworden. http://www.ladybugenco.blogspot.com/2012/03/plan.html voor het resultaat

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaag maakte ik mijn versie van dit leuke patroontje. Dankjewel!!

    http://eenvoudigleven.blogspot.nl/2012/09/recyclen.html

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruikte je patroon voor een Hollands kleedje: http://nowelja.blogspot.be/2012/10/billy-wordt.html
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. spijtig dat je dit patroontje niet in grotere maten hebt is kei leuk kleedje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Met wat aanpassingen werd dit mijn eerste kleedje. Ik was dan goed een week aan het leren naaien. Heel goede uitleg. Ik moet nog wat oefenen. Resultaat kan je hier zien: http://liesellove.blogspot.be/2013/05/het-moeilijkere-werk.html

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook hier net een kleedje gemaakt met jouw patroon en tutorial. Geen blog om naar te linken, maar wel een super geslaagd resultaat dankzij de duidelijke uitleg.

    Bedankt!!!
    Karen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb ook je patroontje en tutorial gebruikt om een kleedje te maken. Supermooi resultaat!

    Bedankt!
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  11. http://creacuties.blogspot.nl/2013/07/jurkje-voor-lieve-kleine-ilse.html

    Ik gebruikte vandaag je patroon, wat een schattig resultaat krijg je daarvan joh! Helemaal leuk, dankjewel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik maakte vandaag een lichtjes aangepaste versie van je jurkje. En wat is ie mooi geworden! Bedankt voor de duidelijke instructies! Nele

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo,


    hebben jullie dit patroontje ook in grotere maten?

    ik wil dit heel graag maken voor mijn oudste dochter van (bijna) 5 jaar.

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heeft iemand dit al omgezet in een maatje 104? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik maakte het ook, in maat 56. Alleen maakte ik het wat korter... Bedankt voor het patroontje!! Het kriebelt al om een volgend te maken!
    http://jessceebess.blogspot.be/2014/01/a-lijn-jurkje-kortere-versie.html

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor het heeeeeel duidelijke patroon. Het kleedje zat zo in elkaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat leuk, maat 98/104 is er nu ook. Steeds als een jurkje te klein is geworden voor mijn dochter staat de volgende maat erop :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor het leuke patroon! Ik maakte het jurkje in maat 56 voor mijn pasgeboren nichtje. Het was mijn eerste jurkje maar ws zullen er wel meer volgen :)
    http://estherenco.blogspot.nl/2014/04/welkom-lieve-rosa.html

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Echt super vet!!!!!!!!!!!!
    Ik ga hem maken voor mijn knuffels

    Bedankt!!!!!

    Sanne 11 jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ik heb hem ook gemaakt ze loopt er al mee rond
    bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor dit patroon, ik maakte er gisteren een maatje 56 mee :-) http://luckymieke.blogspot.be/2014/08/babykleedje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt voor dit patroontje met duidelijke beschrijving. Ik maakte maatje 62 van een baby-ribcord.
    Hartelijke groet, Linda
    http://crea-linn.blogspot.nl/2014/10/jurkje-en-vestje.html

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dank je wel voor het patroon. Het is mij gelukt om het jurkje te maken. Het resultaat staat hier: http://madebyalda.blogspot.nl/2014/11/jurkje-voor-dochterlief-maken.html

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat zou ik dit jurkje graag in een nog grotere maat hebben zeg! Gaat dit nog komen of moet ik dit zelf voor elkaar zien te krijgen? Ik heb zelf nog nooit een patroon uit vergroot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zit wel in de planning om alle patronen ook in grotere kindermaten te maken, maar het gaat misschien nog wel een jaartje duren voordat het zover is.

      Verwijderen
  25. Dankjewel voor het supermakkelijke patroon. Je hebt mij weer achter de naaimachine gekregen. En onze 1 jarige heft een superleuke feestjurk voor haar verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Is de elastiek er in verwerken echt nodig of kan het ook zonder? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat het jurkje gemaakt is van katoen wat niet rekt en om toch een goede pasvorm te krijgen wordt er gebruik gemaakt van elastiek met knoopjes. Je zou in principe het jurkje ook zonder elastiek kunnen maken.

      Verwijderen
  27. Wat een superleuke site! Ik ben een beginnend naaister, en de uitleg en patronen vind ik super!! MAAR:Ik had hier een paar weken geleden een patroon van een ander kleedje van op de site afgedrukt (ook type A-lijn maar met drukknoopjes op de achterkant), maar nu blijkt die er niet meer op te staan, en de tutorial dus ook niet. Help!! Kan dit terug geplaatst worden aub, want ik heb mijn stof al geknipt en kan niet meer verder :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://dedroomfabriek.blogspot.nl/2015/03/gratis-naaipatroon-zomers-jurkje.html

      Verwijderen
    2. super bedankt!!!!!

      Verwijderen
  28. Wat een super patroon! Ik heb hem 2 keer gemaakt voor mijn kleine meisje. Een beetje aangepast omdat ze een spreidbroekje draagt. Ik heb een maatje groter gemaakt en hem korter gehouden. Zo heeft ze het wel wat warmer dan alleen een maillot (wat ook best schattig staat). Oja, en met een tricot stofje zijn de knoopjes aan de zijkant ook niet nodig. Thanks voor het patroon.
    Mevr. Gewoontjes

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Super bedankt voor het patroon. Echt mooi en eenvoudig. Ik had gewoon nog één vraagje. Wanneer moet je juist de zijnaad van het achterpand dichtnaaien. Ik vind het niet meteen terug..

    Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik ga het ook proberen maar welke voeringsstof moet je dan gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo, wat een superleuk jurkje. Ik heb dit jurkje gemaakt voor een meisje van 2 jaar. Zij heeft maat 98/104. 98 was veel te kort, maar de 104 denk ik ook (aan het patroon af te meten). Zij heeft nu jurkjes aan die van de oksel tot knie 40cm zijn. Die vallen dan net over de knie. Moet ik dan nog een maat groter, of valt deze jurk gewoon heel kort?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de maat van het jurkje is het vooral van belang hoe ruim het jurkje valt. Je kan het jurkje natuurlijk altijd naar wens verlengen of verkorten.

      Verwijderen
  32. Heb een rare vraag. Wil graag maatje 68 van het hemdjurkje.
    Er staat controlevierkant 5cm = 5 cm.
    Ik moet hem dus vergroten? En wat is een praktische manier om dat te doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het patroon uitprint op 100%, dan meet het controle vierkant als het goed is 5 cm x 5 cm. Het controle vierkant dient dus enkel ter controle :).

      Verwijderen
  33. Hebt dit kleedje ook in winterstofjes beschikbaar ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou het jurkje kunnen maken uit sweat stof. De panelen van Bambiblauw zijn in mijn webwinkel ook verkrijgbaar in sweat stof. Je zou het jurkje grotendeels in elkaar kunnen naaien volgens deze handleiding;

      http://www.dedromenfabriek.com/2015/03/gratis-naaipatroon-zomers-jurkje.html

      Verwijderen
  34. Heel hard aan het werk om mijn eerste jurkje te maken!! Ik heb super leuke knopen gevonden die bij mijn patroon passen, maar ze zijn 15mm ipv 2cm. Kan ik dit toch gewoon doen of gaat de knoop dan steeds los als ze het jurkje aan heeft? Gr Mo

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik ben bezig met dit jurkje te maken, het wordt al erg mooi!
    Wanneer moet ik het bovenste deel van de zijnaad van het achterpand dichtnaaien? Dus het gedeelte vanaf de patroontekens tot aan de oksel? In stap 10 staat alleen het voorpand beschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik heb pas leren naaien en daar deden we altijd 1 cm naadtoeslag. Is er een reden dat jij een halve centimeter gebruikt? Valt dat mooier? Het lijkt me wat spannend, ik weet niet of ik zo recht kan stikken! Haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ook het jurkje gemaakt super leuk. Bedankt voor het patroon dat kant en klaar uit de printer komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. In een middagje van restje Vliscostof gemaakt. Maar ik ben lui: heb de zomervariant genaaid met voering tot streepjes, zonder okselknoopjes. Ik hoop dat m'n vandaag of morgen ter wereld te komen kleinkind het deze zomer aan kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Dankjewel, een superschattig, supersimpel jurkje, helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen